top of page

Slik blir du kvitt smerter i muskler og ledd

Det er mange årsaker til smerter i kroppen, men noen er mer typiske for voksne damer. Her er de vanligste årsakene – og løsningene på problemet.



SMERTER I KNEET

Har du fylt 50 år, og plages med smerter i kneet, er sjansen stor for at du har artrose.



ÅRSAKER

– Har du passert 50 er det som regel artrose som er årsaken til smerter i kneet. Artrose er en revmatisk leddsykdom som kan gi slitasje i leddene. Dette kjennetegnes av morgenstivhet som varer i mer enn 30 minutter, og at kneet blir forstørret, hovent og varmt, forklarer manuellterapeut Sigbjørn Hjorthag. Den andre årsaken til knesmerter i voksen alder er såkalte fremre knesmerter. Smertene sitter da rundt kneskålen på fremsiden av kneet.


– Dette kan komme av at du har startet for brått med trening eller ny aktivitet. Smertene fremprovoseres av all bruk av kneet, sier Hjorthaug.


Fysioterapeut Amanda Nygård bekrefter at fremre knesmerter er en hyppig årsak, som kan komme av senebetennelse. I tillegg nevner hun slitasje som den vanligste grunnen til knes-merter hos eldre.


- Samtidig er det ikke alltid at det er selve kneet som er problemet. Noen ganger påvirkes kneet av plager i hofte og ankel, for-klarer fysioterapeut Amanda Nygård. Artritt, også kjent som leddbetennelse, kan være en grunn til knesmerter.


– Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått pasienter som har opplevd at hunden plutselig har dratt, og så har kneet vridd seg i feil stilling.



BEHANDLING

– Mens beskjeden tidligere var at du skulle ta det rolig ved artrose, er rådet nå å bevege seg mest mulig. Tre-ning gir mindre slitasje og bedre funksjon i dagliglivet. Det er også fint å løpe, gjerne i ulendt terreng, sier Hjorthaug. En tommelfingerregel er å se hvordan det går 24 timer etter treningen. Er ikke knesmertene forver-ret, kan du fint fortsette treningen. Taping og ising kan også være bra, men det aller viktigste er at du gjør riktige øvelser, understreker Hjorthaug. Fysioterapeut Amanda Nygårds råd er å oppsøke en behandler for å få riktig diagnose og tilpasset treningsopplegg.


– Det lønner seg å oppsøke hjelp om smertene vedvarer et par uker. Riktig trening er det aller viktigste når det kommer til knesmerter, men pass på å ikke gå for hardt ut, sier hun. Når det gjelder artrose er det lurt å trene styrke. Artritt kan behandles med betennelsesdempende eller lokal injeksjon og hvile.


– Fremre kneledds-smerter kan behandles med smertestillende, og vi bruker gjerne trykkbølger i tillegg. Da stimulerer man senene til å gro på nytt. I tillegg er det viktig med tilpassede øvelser, under-streker Nygård.